dore okulları
    66107.29$

Pütürge atağa kalktı

05 Ocak 2023, Perşembe 12:11

Ben de geçtiğimiz aylarda Malatyalı İş İnsanları Derneği Sevgi Evleri’nde düzenlenen sünnet şöleni etkinliği vesilesiyle Malatya’ya geldim. Bu üç günlük program neticesinde Pütürge’yi de ziyaret etme fırsatı yakaladım. Gazeteci Murat Çetin ile birlikte Pütürge Belediye Başkanı Mikail Sülük’ün davetlisi olarak bir saat süren bir yolculuk yaparak ilçeye geldik. Malatya’dan 74 kilometrelik bir yolu kat ederek ve sisli dağlar arasından ilçeye ulaştık. Malatya’nın diğer ilçeleri arasında fark yaratan bu ilçe 12 bin nüfusa sahip ve ilçenin genç belediye başkanı Mikail Sülük doğduğu ve büyüdüğü topraklara hizmet etmek ideali ile gelmiş. Başkan Sülük’ün, ilçede yapılan hizmetleri, çalışmaları ve gelecek projelerini dinliyoruz. Başkan Sülük, yoğun bir çalışma programı içinde. “Depreme, pandemiye ve yaşanan global krize rağmen hiç durmadıklarını ifade eden Başkan Sülük, “Pütürge’mizin kalkınması ve hak ettiği yere gelmesi için çok önemli projeleri hayata geçirdik. Şiro çayı ıslah projesi ile, 100 bin dönümlük bir tarım arazisini Pütürge’ye kazandırmayı hedefliyoruz. Pütürge’nin istihdamına ve ülke ekonomisine çok büyük katkı sağlayacak” dedi.

Dev projeleri hayata geçiriyor

Başkan Sülük, “Biz “Pütürge’de doğan; Pütürge’de okuyacak ve Pütürge’de doyacak. Belediyenin rutin işleri için buraya gelmiyoruz. Kendi belediyeciliğimizde, rutin belediyeciliğimizin dışına çıkalım” dedik. Bugüne kadar, ilçemizde 100 gencimizi istihdam ettiğimiz. Bir tane “kilit-parke” taşı ve “bims” tesisi ile, 1 tane de “kum” ve “mıcır” üretim tesisini ilçemize kazandırdık. 30 hanım kardeşimizi istihdam ettiğimiz “halı dokuma kooperatifini”, hayata geçirdik. İlçemize “gençlik merkezi” kazandırdık. Pütürge’mize 1 Mega Watlık “güneş enerjisi santralini” faaliyete geçirdik. Taşbaşı Mahallemizde, yapımını tamamladığımız “208 konutu”, “105 tane köy evini” ve “ahırı”, Ormaniçi mahallemizde yapımını tamamladığımız “85 tane ahırlı köy evini”, Tepehan Mahallemizde yapımını tamamladığımız “98 tane konutu”, Balpınarı Mahallemizde yapımı tamamlanan “15 tane ahırlı köy evini”, Kırsal Mahallelerimizde yapımı tamamlanan “460 tane bireysel ahırlı köy evini”, hak sahibi vatandaşlarımıza teslim ettik. Hatip, Köylü ve Ağalar Mahallelerimizde başlattığımız kentsel dönüşüm projesi kapsamında “213 konut”, “34 ticarethane” ve “1 caminin” inşaatı, Pazarcık Mahallemizde yapımına başladığımız “Tekstil Kent Sanayi Sitesi’nin” inşaatı, “öğretmen evi” ve “Halk Eğitim Merkezi” binasının inşaat çalışmaları devam ediyor. İlçe merkezinde yapımına başladığımız “yeni belediye binasının” inşaatı, 500 seyircili “Kapalı Spor Salonunun” inşaat çalışmaları devam ediyor. 8 bin dekar araziyi suya kavuşturacak Deregözü göletinin “ihale” süreci başladı. Taşbaşı sulama göletinde toprak kayması sonucu dolan zemini, temizleme işini tamamladık. İlçe merkezimizde bulunan tarihi Çeçel Hamamı’nın kamulaştırmasını tamamlayarak; “restorasyonu” için Kültür Bakanlığına sunduk. İlçe merkezinde yapımına başladığımız Millet Bahçesinin inşaat çalışmaları devam ediyor, İlçemize kazandıracağımız “halk evi” ve “kütüphane” binasının proje çalışmalarını tamamlayarak, ihale aşamasına getirdik. İlçemize bin metre uzunluğunda, 20 metre genişliğinde; bölünmüş yol, bisiklet yolu, koşu yolu ve yeşil donatılardan oluşan yeni bir ilçe girişi kazandırıyoruz. Pütürge Belediyesi olarak ilçe genelinde 104 bin metrekare “kilit parke taşı döşeme” çalışmalarını tamamladık. Burada gençlerimizi de istihdam ediyoruz. Bu sene de 4 ekiple 4 mahallede çalışmalar sürüyor.  Köy Kent Projesini ilçemiz şartlarına uyarlayarak; TOKİ’de beraber çizdik. Vatandaşımız evlerden çok memnun. Alt katı ahır olarak kullanan da var, kullanmayan da. Toplam bin 200’ün üzerinde konut bitti. 222 tanesi devam ediyor. Vatandaşlarımız yapılanlardan memnun. 192 metrekare 2 katlı villalar yaptık” ifadesini kullandı.

Derman, Kırmızı üzüm için
Coğrafi İşaret alacağız

İlçeyi gastronomi alanında öne çıkaran coğrafi işaretli ürünlerden de bahseden Başkan Sülük, “Bir “dermanımız” var. İçerisinde 30-40 tane ürünün olduğu bir yiyecek. Daha çok kahvaltılarda kullanılan bu ürünün, “Coğrafi İşaret Belgesini” almak için çalışıyoruz. Pütürge’de meşhur olan kırmızı üzüm de, dışarıda çok bilinmez. Üretim vardı, ama pazar yoktu. Gençlerimiz gidince de üretim düştü. Sezonunda Pütürge üzümüne İstanbul’dan çok talep oluyor. Şu anki üretimle, talebe cevap veremiyoruz. Üretimini artırmak için Coğrafi İşaret Belgesi’ni de alacağız. Aynı zamanda Pütürge’nin çekirdeksiz beyaz dutu var. Onun da Coğrafi işaretini alacağız” dedi.

Tarım birinci önceliğimiz

Koronavirüs salgını ve Ukrayna-Rusya savaşından sonra, tarımın önemi bir kez daha anlaşıldı. Pütürge çiftçiliğin yoğun olduğu bir bölge. Başkan Sülük, tarımla ilgili projelerini de şöyle anlattı: “Buranın ihtiyaçlarını iyi analiz eden biriyim. 2019 yılının sonunda, DAP ile birlikte bir proje yaptık. 8 tane “tarım makinesi” aldık. Bir tane de “traktör” aldık. Geçen sene 12 ton Nohut tohumunu ücretsiz olarak çiftçimize dağıttık. Dönüşü çok güzel oldu. Sadece dağıtmakla kalmadık, belediye olarak biz gidip ektik. Vatandaş biçti, biz de hasadını yaptık. Çiftçimiz kendi nohudunu satarak para kazandı. Geçen sene yaşanan “kuraklık” sebebiyle nohuda yönlendirdik. Bu sene kurak geçmediği için, vatandaşlar mısır gibi başka ürünler de ekti. Özellikle dağ köylerinde ceviz var. Ceviz sezonunda bütün vatandaşın elleri ceviz soymaktan ötürü simsiyah olur. “Ceviz soyma makinesi” aldık. Saatini 25 lira olarak hizmete koyduk. Taşlık arazileri tarıma kazandırabilmek için “taş toplama makinesi” aldık. “Ekim makinesi” aldık. Balya makinesini de alıp vatandaşın hizmetine sunarak aynı zamanda işlerini hafiflettik. Piyasa 12 lirayken, belediyemiz bu hizmeti 5 liraya veriyor. Çiftçimize, “Yeter ki ekilmedik alan bırakmayın. Biz size her türlü desteği veririz” dedik.

Kadın kooperatifi kurduk

Kadınlar ve çocuklarla ilgili yaptığı projeleri de anlatan Başkan Sülük, “Kadınlarla ilgili bir kooperatif kurduk. Bütün makineleri aldık ve belediyede yer de verdik. Halı üretim tesisinde 30 tane hanım kardeşimiz çalışıyor. Millet Bahçesi’nde bir yer yapıyoruz. Yöresel ürünler için bir yer ayırıp Kadın Kooperatifine vereceğiz. Ürünlerini satmak isteyenlere de ayrıca destek vereceğiz. Bu sezonlarda haftada 3 kere 7 tane otobüs kalkıyor. Kışın da 12. aydan sonra haftada 2’ye düşüyor. Yoğun bir gidiş dönüş var. İstanbul’da yaşayan hemşerilerimiz Pütürge’ye çok değer veriyor, Kahvaltı ürünlerini, sebzesini, meyvesini ve benzeri birçok gıda malzemesini buradan alıyor” diye konuştu.

Pütürge’ye nasıl gidilir?

Malatya’nın şirin ilçesi Pütürge, doğal güzellikleriyle dikkat çekiyor.  Nemrut Dağı’na komşu olan Pütürge, deniz seviyesinden bin 250 metre yüksekte yer alıyor. İlçeye yolunuz düştüğünde, aklımıza hemen “Nemrut Dağı” ve o muhteşem kalıntılar geliyor. Nemrut dağına her ne kadar Kahta üzerinden gitmek mümkünse de, Pütürge üzerinden 8 kilometrelik bir yol ile de ulaşabiliyoruz. Pütürge’nin diğer gezilecek görülecek yerleri arasında Şiro Çayı’na bakan Gerar Kalesi harabeleri, Tepehan’daki han, Ormaniçi köyündeki aslan kabartması, Nan-ı Guni, Battalgazi ziyareti ve Kubbe Dağı bizi büyülüyor. İlçenin etrafındaki dağlar, yemyeşil sırtlardaki ve düzlüklerdeki yaylalar ilgimizi çekiyor.  İlçede, yöresel lezzetlerden tatmak isterseniz, önerim, saç kavurma, incik kebabı, kaburga doldurma, çökelek, kaymak, derman, içli köfte ve ekşili köfte sayabiliriz. Siz de bu ilçeyi görmek için mutlaka seyahat programınıza ekleyin derim.

KAYNAK: MALATYA TİME DERGİSİ

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.